Egzoz Gazı Yeniden Dolaşımı (EGR) Nedir?

Egzoz Gazı Yeniden Dolaşımı (EGR) nedir?

Dizel motorlar , insanlar için zararlı olan daha yüksek Nitrojen Oksit (NOx) yayma eğilimindedir. Bunun nedeni, daha yüksek sıkıştırma oranı nedeniyle motor silindirlerindeki yüksek sıcaklıklardır. NOx’i kontrol etmek ve azaltmak için üreticiler motorlarda ‘Egzoz Gazı Yeniden Dolaşımı’ teknolojisini kullanır . EGR terimi, Egzoz Gazı Yeniden Dolaşımı anlamına gelir. Azot Oksit (NOx) emisyonlarının azaltılmasına yardımcı olan günümüzün dizel motorlu araçlarının bir parçasıdır . Egzoz Gazı Devridaimi, hem içten yanmalı dizel motorlarda hem de benzinli motorlarda nitrojen oksiti azaltmak için kullanılan tekniktir .

Egzoz Gazı Yeniden Dolaşımının (EGR) Faydaları:

Egzoz Gazı Devridaim sistemi, egzoz gazının bir kısmını yanma odasından motor silindirlerine geri döndürür. EGR sisteminin arkasındaki mantık çok basittir. Egzoz gazı, motor tarafından emilen taze havadan daha sıcaktır. Böylece egzoz gazı, yanma için silindir içeriğini önemli ölçüde azaltır. Oksijen (O2) bulunmadığından, egzoz gazlarının yakıt veya oksijen partikülleri içermediğinden yakacak hiçbir şeyi yoktur.

Böylece daha düşük ısı çıkışı ve silindir sıcaklıkları elde edilir. Azot oksit (NO2) oluşumunu da azaltır. Silindirde bulunan hareketsiz egzoz gazı da tepe sıcaklıklarını sınırlar. Silindir sıcaklıklarını düşürerek motor ömrünü uzatırken, benzinli motorlarda kısma nedeniyle oluşan kayıpları da azaltır. Üç aşamalı katalitik konvertör , NOx’i kabul edilebilir seviyelere daha da düşürür.

EGR Tasarımı:

Vakum kontrollü bir EGR valfi, silindirlere giren egzoz gazlarının miktarını düzenler. Yay yüklü bir vakum diyaframından oluşur. Egzoz gazlarının geçişini kontrol eden ölçülü bir valfe bağlanır. Gaz kelebeği valfinin üzerinde bulunan kalibre edilmiş bir sinyal portundan portlu vakum, EGR vakum odasına bağlanır.

Egzoz Gazi Yeniden Dolasimi EGR Nedir 1
EGR Valfı

Rölantide, yay basıncı ve alt portlu vakum nedeniyle EGR valfi kapalı konumdadır. Mühendisler bunu öyle tasarladılar çünkü egzoz gazları rölantide devridaim yaparsa, bu kaba/düzensiz rölantiye neden olur. Gaz kelebeğinin açılması üzerine portlu vakum uygulanır ve kademeli olarak konik valfi açar. Bu, egzoz gazının emme manifolduna akmasına neden olur. Ancak gaz kelebeği tamamen açıldığında emme manifoldunda vakum olmaz. Böylece konik valfi kapatır ve egzoz gazlarının emme manifolduna girmesini durdurur.

Egzoz Gazı Devridaim Sınırlamaları:

Mühendisler, EGR sistemini, yalnızca motor Nitrojen Oksit (NOx) oluşturduğunda egzoz gazlarını yeniden sirküle edecek şekilde tasarladılar. Bu nedenle, EGR sistemi ‘Tam Yük’ çalışmasını ETKİLEMEZ. Egzoz Gazı Devridaim sisteminde ayrıca vakum hattında EGR’nin düşük motor sıcaklıklarında çalışmasını engelleyen bir termal kontrol valfi bulunur. Bu sistem, özellikle katalitik konvertörün yüksek oksijen içeriği nedeniyle kimyasal indirgemeyi uyaramadığı dizel motorlarda kullanışlıdır. Dolayısıyla, NOx emisyonu bu tür koşullarda aynı kalır.

Blowby nedir?

‘Blowby’, yanma odasındaki tüm gazların toplanmasıdır. Bu gazların bir kısmı piston segmanlarını geçerek karter alanına sızar. Böylece ‘Blow by’ gazları , gazın rengine bağlı olarak motor yağının kirlenmesine neden olur. Aynı zamanda motor yağının viskozitesini de etkiler.

Piston segmanlarının ve silindirlerin aşınması ve yıpranması nedeniyle, hava-yakıt karışımı ve yanma odalarından çıkan yanmış gazlar, piston segmanlarını geçerek krank karterine sızar. Halkalardan veya silindirlerden bu gaz sızıntısına “Blow-by” denir. Genellikle motor yağının kirlenmesi veya seyrelmesi şeklinde ortaya çıkar.

Motordan en iyi verimi ve yakıt ekonomisini ve optimum performansı elde etmek için motora bakım yapmalısınız . “Blow-by” gazı sızar ve segmanları geçerse, piston gerektiği kadar etkili bir şekilde aşağı itilmez. Bu nedenle, üretilen beygir gücü kaybına neden olabilir .

Egzoz Gazı Devridaim sistemini çalışırken izleyin:

Sıkça Sorulan Sorular?

Nitrojen oksiti azaltmak için hangi teknik kullanılır?

Cevap: Egzoz Gazı Devridaimi, hem içten yanmalı dizel motorlarda hem de benzinli motorlarda nitrojen oksiti azaltmak için kullanılan tekniktir.

Gaz kelebeği nereye bağlanır?

Cevap: Gaz kelebeği valfinin üzerinde bulunan kalibre edilmiş bir sinyal portundan portlu vakum, EGR vakum odasına bağlanır.

Blowby nedir?

Cevap: Blowby yanma odasındaki tüm gazların toplanmasıdır.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu